06 grudnia 2012 roku przeprowadziliśmy w naszej szkole debatę szkolną dotyczącą obowiązującego kodeksu TIK.
W debacie wzięli udział:
17 uczniów wszystkich klas ZSE w Chorzowie
Nauczyciele: Rafał Głowoc, Barbara Kozera
Debatę na temat kodeksu przeprowadziliśmy w dwóch etapach:
- Debaty w wybranych klasach przeprowadzone pod kierunkiem nauczycieli biorących udział w programie
- Dwugodzinna debata szkolna, podczas której wybrani uczniowie przedstawili swoje wnioski i uwagi na temat dotychczasowego funkcjonowania kodeksu TIK oraz ewentualnych zmian.
W wyniku debaty wyłoniły się pewne zmiany do kodeksu, jak również cenne uwagi, które powinniśmy wdrożyć do naszych planów w ramach programu. Wymagają one jednak dalszej dyskusji w gronie nauczycieli i dyrektora szkoły. Postanowiliśmy wprowadzić następujące zmiany:
W punkcie 5 kodeksu było
Zgłaszamy nadużycia w sieci:
- oszustwa, nieprawidłowości i błędy - osobom odpowiedzialnym za ich usunięcie ze stron internetowych,
- przejawy rasizmu, ksenofobii, antysemityzmu itp. - odpowiednim organom władzy
- przejawy takich zachowań na forach internetowych zgłaszamy ich moderatorom i domagamy się ich wyeliminowania
Po zmianie jest:
Zgłaszamy nadużycia w sieci:
- oszustwa, nieprawidłowości i błędy - osobom odpowiedzialnym za ich usunięcie ze stron internetowych,
- przejawy rasizmu, ksenofobii, antysemityzmu itp. - odpowiednim organom władzy
- przejawy w/w zachowań na forach internetowych zgłaszamy ich moderatorom i domagamy się ich wyeliminowania.
W punkcie 6 kodeksu było:
Nie instalujemy nielegalnego oprogramowania z niewiadomego źródła.
Po zmianie jest:
Nie instalujemy nielegalnego oprogramowania oraz oprogramowania z niewiadomego źródła.
Ponadto uczniowie zwrócili uwagę na następujące fakty:
a) Nie wszyscy nauczyciele udostępniają swój adres mailowy.
b) Nauczyciele powinni częściej korzystać z laptopów na zajęciach
c) Prace uczniów zaczerpnięte całkowicie z portali takich jak: ściąga.pl, zadane.pl itp. na zasadzie kopiuj - wklej nie powinny być oceniane.
d) Powinna zostać stworzona osobna sieć WiFi z pełnym dostępem dla uczniów
e) Wprowadzenie większej kontroli korzystania z komputerów w szkole poprzez zeszyty z uwagami i informacją kto i kiedy korzysta z pracowni
f) Uczniowie powinni korzystać z komputerów w celach naukowych, powinni mieć jednak dostęp do portali społecznościowych.
Na zakończenie wszyscy uznali, że dzięki kodeksowi TIK zostały uporządkowane pewne kwestie sporne dotyczące korzystania z pracowni, i w większości sytuacji kodeks jest przestrzegany. Nie można jednak powiedzieć, że jest on już doskonały, należy nadal dyskutować nad niektórymi punktami i wprowadzać zmiany. Obecni pierwszoklasiści wyrazili zadowolenie z faktu, że mogą wziąć udział w tworzeniu zasad, które ich dotyczą.